W związku z prowadzoną dyskusją na temat polityki komunikacyjnej i parkingowej dla miasta Kołobrzeg w 2021 r. Kołobrzeska Izba Gospodarcza zaprezentowała swoje stanowisko w tej sprawie w piśmie z dnia 16października 2020 r. do Pani Prezydent Kołobrzegu Anny Mieczkowskiej.
Treść pisma przedstawiamy poniżej.
Szanowna Pani Prezydent,
W związku z prowadzoną dyskusją na temat polityki komunikacyjnej i parkingowej dla Miasta Kołobrzeg w 2021 r., chcielibyśmy zaprezentować stanowisko Członków Kołobrzeskiej Izby Gospodarczej w ww. sprawie.
Najskuteczniejszym rozwiązaniem byłoby rozwiązanie systemowe, które prócz rozwiązań czysto praktycznych będzie w sobie miało walor unikatowości i wyjątkowości – co uczyni Kołobrzeg łatwo rozpoznawalnym i atrakcyjnym miastem z punktu widzenia rozwiązań komunikacyjnych. Poniżej postulaty do rozważenia podzielone na kilka grup.
- Najistotniejsze w tym temacie są rozwiązania techniczne i systemowe. Pierwszym krokiem powinna być inwentaryzacja wszelkich miejsc w granicach pasów drogowych dróg miejskich i powiatowych, na których można postawić samochód z wykorzystaniem lokalnych projektantów. Następnie zaprojektowanie i wykonanie miejsc postojowych we wszelkich miejscach w granicach pasów drogowych dróg miejskich i powiatowych, na których można postawić samochód (ekokrata, kostka ażurowa meba, kostka brukowa). Jedną z propozycji jest także budowa większej ilości skrzyżowań z sygnalizacją świetlną zamiast rond, które spowalniają ruch i generują korki. Kluczowe dla sprawy będzie stworzenie parkingów miejskich buforowych zwanych „parkingami solnymi” na węzłach wjazdowych na granicy miasta oraz powiązane z tym przedsięwzięciem pomysły zachęcające turystów do korzystania z nich, na przykład: bilet parkingowy z parkingu buforowego = darmowy przejazd środkami komunikacji miejskiej na terenie całego miasta + darmowy wstęp do miejskich muzeów. Budowa parkingów powinna powstawać w porozumieniu z prywatnymi inwestorami realizującymi inwestycje na terenie Kołobrzegu. Proponujemy wprowadzić w MPZP (wszędzie gdzie to nie jest ograniczone przepisami odrębnymi) współczynnik 1.4 (teraz jest 1.3) gdzie 1.1 na terenie własnym inwestora a pozostałe 0.3 na terenie miejskim w porozumieniu i uzgodnieniu z miastem – na każde 4 mieszkania powstanie 1 miejsce publiczne ogólnodostępne.
- Konieczność reorganizacji strefy uzdrowiskowej. Nasza propozycja polega na ograniczeniu strefy uzdrowiskowej A do niezbędnego minimum ustawowego i zamknięcie wjazdów do niej systemem bramek biletowanych. Wjazd do strefy uzdrowiskowej A dozwolony powinien być wyłącznie dla stałych użytkowników tej strefy (mieszkańcy, pracownicy, etc.) za przepustką. Wjazd do strefy uzdrowiskowej A możliwy dla użytkowników czasowych za pobraniem biletu godzinowego – wjazd i wyjazd na godzinę za darmo – następna rozpoczęta godzina opłata 100pln. Następną z propozycji jest dopuszczenie budowy w strefie uzdrowiskowej A parkingów podziemnych dla 100% użytkowników – 1 jednostka pobytowa = 1 samochód w parkingu podziemnym – konieczne wprowadzenie wewnętrznych określeń funkcjonujących wyłącznie w Uzdrowisku Kołobrzeg – tak aby na parkingu o wielkości zgodnej z Ustawą i Statutem pomieścić rzeczywistą ilość pojazdów. Co do strefy uzdrowiskowej B proponujemy także dopuszczenie stworzenia parkingów naziemnych o ilości samochodów więcej niż 50 – konieczne wprowadzenie wewnętrznych określeń funkcjonujących wyłącznie w Uzdrowisku Kołobrzeg – tak aby na parkingu o wielkości zgodnej z Ustawą i Statutem pomieścić rzeczywistą ilość pojazdów. Przewożenie kuracjuszy i wczasowiczów z parkingów zewnętrznych i dworca/dworców do strefy uzdrowiskowej A powinno odbywać się poprzez taksówki i busy elektryczne.
- Następną kwestię stanowi komunikacja rowerowa i pojazdów ,,drobnicowych’’. Jej podstawę stanowią autostrady rowerowe – z Kołobrzegu w kierunku Dźwirzyna i Ustronia Morskiego. W porozumieniu z GDDKIA proponujemy przebudowę drogi technicznej biegnącej wzdłuż małej obwodnicy po jej północnej stronie na ścieżkę pieszo – rowerową z nawierzchnią asfaltową – w ciągu ścieżki kładka nad Parsętą, dzięki czemu powstanie połączenie rowerowe Radzikowo – Budzistowo. Następnie wykonanie łącznika rowerowego od Ronda Borowinowego do ścieżki Radzikowo – plaża oraz wspólne z Gminą Kołobrzeg wykonanie ścieżki rowerowej po wale wzdłuż rzeki łączącej Kołobrzeg ze ścieżką na południe, która zaczyna się przy dawnych fermach. Dodatkowo rozwój/powstanie systemu miejskiej hulajnogi elektrycznej.
- Ostatni punkt naszego stanowiska dotyczy atrakcji dla odwiedzających nas turystów oraz rozwoju istniejącej aplikacji Klimatyczny Kołobrzeg, mającej odniesienie do Google Maps, gdzie oznaczone są parkingi. W ramach ww. proponujemy wprowadzenie komunikatu sms dla osób wjeżdżających do Kołobrzegu z linkiem do aplikacji/strony www parkingowej lub stworzenie aplikacji parkingowej/strony www dla Kołobrzegu do obsługi parkowania na zbiorczych parkingach miejskich – możliwość lokalizacji i nawigowania, informacja o ilości wolnych miejsc, informacja o opłatach, możliwość wniesienia opłaty, bilet elektroniczny. W kwestii atrakcji proponujemy kolejkę linową z parkingów buforowych między Grzybowem i Kołobrzegiem oraz między Podczelem a Kołobrzegiem.
W naszym odczuciu ww. propozycje wskazują na kierunki poszukiwania optymalnych rozwiązań dla komunikacji miejskiej. W pierwszej kolejności, przed zleceniem firmie zewnętrznej, naszym zdaniem należy rozpoznać lokalne pomysły i podpowiedzi. Dopiero po ich analizie i określeniu przydatności i możliwości realizacji należałoby poszukiwać podpowiedzi zewnętrznych w wykorzystaniem opracowań, które już na zlecenie Urzędu Miasta zostały w przeszłości wykonane.
Z wyrazami szacunku,
Aleksander Bolko
Prezes Zarządu Kołobrzeskiej Izby Gospodarczej